Vežbanjem joge poboljšavamo tok energije u telu
stimulisanjem energije da se pokrene aktivnom jang praksom, i uklanjamo duboke
blokade koje ometaju tok energije, pasivnijom jin praksom.
Od drevnih vremena do danas hatha joga je pretrpela mnoge
promene. Najznačajnije su se odigrale u poslednjih nekoliko decenija, uglavnom
kroz prilagođavanje učenicima sa zapada. Danas u svetu postoji mnogo različitih
stilova, škola i tradicija i svakim danom, kroz sinteze raznih joga stilova,
gimnastike, borilačkih veština, plesa, akrobatike, masaže i drugih terapeutskih
pristupa, nastaju novi. U poslednje vreme, u mnoštvu stilova, često nailazimo
na podelu na jin i jang joga stilove.
Jin i jang put
Uobičajena metafora za duhovno putovanje
je penjanje na planinu. Krećemo od podnožja planine gledajući ka vrhu,
inspirisani njenom veličanstvenošću. Vrhovi su često u oblacima (neznanja) i
nismo sigurni kuda smo krenuli, mnoge staze postoje, na putu se pojavljuju
mnogi vodiči koji tvrde da poznaju ovaj ili onaj put, ali samo su malobrojni
stigli do vrha. Ipak, vrh je mali
prostor i malo je onih koji mogu da stanu tamo, a niko ne može da se zadrži.
Ova metafora je veoma jang prirode. Penjanje na planinu zahteva mnogo napora,
to je težak rad. Jang se odnosi na stvari koje su više i jasnije, na akcije koje su
silovite i dinamične. Za mnoge ljude jang je omiljeni način života i
jedini način na koji znaju da žive. Ali
to nije jedini način.
Jin uvek postoji kao komplement
jangu. Jin se odnosi na stvari koje su niže i mirnije, na akcije koje su
pasivne i popustljive. Duhovna praksa ima drugu metaforu koja može biti
prihvatljivija za mnoge: tok velike reke, jin reke. To je put nizvodno ka
univerzalnom okeanu. Reka će nas nositi, sve sto mi treba da radimo je da
obratimo pažnju i upravljamo. Povremeno ćemo naići na brzake, jer ni jedna
aktivnost nije potpuno jin ili jang.
Ako se penjemo na planinu biće
trenutaka kada ćemo da se odmaramo i uživamo u pogledu, a dok plutamo niz reku
biće brzaka i trenutaka kada treba da donosimo odluke. Reka će, povremeno, biti
široka i spora, i mi ćemo imati vremena da istražujemo mnoge interesantne
poglede, a opet biće trenutaka kada ce reka biti uža i naš tempo ubrzan, pa
ćemo imati manje vremena da istražujemo predele oko nas.
Dve strane istog novčića
Jin i jang su termini koji se
koriste da opišu razne nivoe postojanja. Opservacija da sve ima jin ili jang
atribute nastala je pre nekoliko hiljada godina u drevnoj Kini. Termini su
postojali u konfučijanizmu i u ranijim taoističkim spisima. Jin
je stabilni, nepokretni, skriveni aspekt stvari, ženski, i koristimo ga da
opišemo stvari koje su teže, niže, gušće, dok je jang pokretan, dinamičan, koji
se menja, koji otkriva, muški, i koristimo ga da opišemo stvari koje su ređe,
lakše, više. Ova dva aspekta uvek koegzistiraju, kao dve strane istog novčića,
oni se dopunjuju i kako egzistencija nikada nije statična jin i jang su uvek u
fluksu, uvek se smenjuju.
Jin i jang pristup jogi
Kada govorimo o našim telima moglo
bi se reći da su jang tkiva mišići, krv i koža, u
poredjenju sa ligamentima, kostima i zglobovima koji su jin. Mišići su jang zato što su mekani i
elastični, i prija im zagrevanje, a vezivno tkivo je jin jer je kruto i
neelastično, a ligamenti obično ostaju hladni. Stoga bismo jang stilovima joge
mogli nazvati one koji pogadjaju mišiće i uključuju ritmični ponavljani pokret
koji aktivira mišićna vlakna, tj. jača ih i izdužuje. Svi oblici jang
vežbanja poput trčanja, dizanja tegova ili plivanja naizmenično kontrahuju i
opuštaju mišiće. Plesači, oni koji praktikuju borilačke veštine i gimnastičari
takođe razvijaju fleksibilnost ponavljanim, ritmičkim, jang istezanjima. Najpopularniji
stilovi joge danas na zapadu, poput ashtanga, power ili vinyasa joge su jang
– naglašavaju ritmični pokret i mišićnu kontrakciju. Mišićima, koji su
elastični i vlažni prija ovaj oblik vežbe i dobro reaguju na njega. Jang joga
je osmišljena tako da ne opterećuje zglobove, i to je razlog zašto se toliko
pažnje posvećuje tome da pravilno zauzmemo položaj i da pravilno aktiviramo
mišiće.
Često se nailazi na objašnjenje
da je jin joga praksa koja će izbalansirati vaš jang stil joge, kao i da je to
je joga za zglobove, a ne za mišiće. Jin joga je namenjena da stvori prostor i
snagu u zglobovima. Jin tkivima, obzirom da su manje vlažna i elastična više
prija nežniji pritisak koji je primenjen duže vreme. Osnovna odlika ove joge je
ostajanje u položaju duže vreme, jer vezivno tkivo ne reaguje na kratke
ritmičke pokrete kao mišići, kao i to da se položaji izvode opuštenih mišića. U
položaju se ostaje od nekoliko, pa čak do dvadeset minuta. Jin jogu je
preporučljivo raditi ujutru i pre aktivne joga prakse kada su mišići manje
fleksibilni, pa više istežemo vezivno tkivo. Ovakav način vežbanja naročito
utiče na vezivno tkivo kukova, karlice i donjih ledja, pripremajući telo za
udobno sedenje duzi vremenski period, meditaciju. Stari tekstovi o jogi
kažu da pravilno sedenje može da izleči mnoge bolesti.
Jin i jang su relativni
termini.
U kontekstu temperature kažemo da je toplije jang a hladnije jin, ali
mlako je jin u poredjenju sa vrućim, a vruće je jin ako ga uporedimo sa još
toplijim koje bi onda bilo jang. U joga praksi postoje veoma aktivni asana
treninzi koje možemo nazvati jang, ali čak i unutar ove relativno jang prakse
možemo naći relativno jin aspekte; posmatranje disanja dok prolazimo kroz energične vinyase (serije asana koje se
progresivno nižu) je samo jedan primer. Kada govorimo o joga položajima mogli bismo
reći da su fleksije (previjanja napred) jin jer smiruju i čine nas introvertnim, a
ekstenzije (izvijanja nazad) jang jer otvaraju, energizuju i aktiviraju.
Od lotosa do fitnessa
Dve glavne osobine joga
položaja - asane, onako kako ga je Patanđali opisao, su stabilnost i udobnost. Patanđali u Yoga Sutrama (drugi vek n.e.) ne pominje
položaje uopšte, osim sedeći položaj za meditaciju, Hatha Yoga Pradipika (četrnaesti vek n.e) pominje svega petnaest
asana, od kojih su većina varijacije sedećeg položaja prekrštenih nogu. Klasični
tekstovi ne bave se pravilnim izvođenjem položaja i terapeutkim efektima, već
njihovim meditativnim, filozofskim aspektima, kao i energetskim kanalima i chakrama
na koje položaji utiču. Ni u jednom od ovih tekstova ne pominje se koliko dugo
bi trebalo ostati u položaju.
Krajem sedamnaestog veka nastala
je Gheranda Samhita u kojoj se
pominju trideset dve asane, od kojih
su dve trećine jang prirode, a samo jedna trećina jin, i od tog trenutka trend povećanja
broja jang asana se nastavlja. Krishnamacharya i njegovi učenici Pattabhi Jois i Iyengar, početkom dvadesetog veka, kroz eksperimente i inovacije
preuzete, kako iz jogičke prakse prethodnika, tako i iz britanske i indijske
gimnastike i rvanja stvorili su jogu kakva se danas na zapadu najčešće praktikuje.
Tako
se od prvobitnog dugog ostajanja u sedećem položaju koji je bio priprema za
meditaciju postepeno došlo do aktivnih joga stilova koji grade snagu i
zdravlje.
Jin pristup jogi poslednjih godina na zapadu
popularišu Paul Grilley i Sarah Powers, a inspiracija im je bio Dr. Hiroshi
Motoyama koji je proučavajući energetski sistem tela zaključio da energija
putuje kroz vezivno tkivo tela, kroz meridijane opisane u drevnim tekstovima o
akupunkturi.
Balansiranje
nije statički akt
Kako egzistencija nije statična i
jin i jang se uvek smenjuju, kroz prelazak noći u dan, zime u leto, tako i naša
joga praksa može da se menja u zavisnosti od psihofizičkog stanja, godina,
godišnjih doba i mnogih drugih faktora. Aktivni joga trening će nam svakako više
prijati hladnog zimskog dana, da nas ugreje i energizira, dok ce nam na letnjim
vrelinama više prijati jin joga koja hladi. Posle napornog dana punog aktivnosti
bilo bi preporučljivije vezbati jin jogu koja spušta i umiruje, a kada smo
letargični i depresivni, jang, da nas aktivira i pokrene energiju.
Vežbanjem joge poboljšavamo tok energije u telu stimulisanjem energije da
se pokrene, aktivnom jang praksom i uklanjamo duboke blokade koje ometaju tok
energije, pasivnijom jin praksom. Iako je za fizičko i mentalno zdravlje važno
da budemo jaki, nije mišićna snaga ono što nam daje osećaj lagodnosti i lakoće
u telu, već fleksibilnost zglobova i vezivnog tkiva, pa bi ih bilo dobro
kombinovati, kako bismo izgradili jako, a fleksibilno telo i um. Ne
može se reći da je jedan od ova dva pristupa bolji od drugog, jednostavno su
drugačiji.
Jelena Filipović
Tekst objavljen časopisu Živeti zdravije, januar 2011. godine
Za dalje čitanje:
Bernie Clark, Yin Sights, A Journey into the Philosophy & Practice of Yin Yoga
Paul Grilley, Yin Yoga, Outline of a Quiet Practice
Нема коментара:
Постави коментар